Pages

Temuduga & iNsak....

Assalamualaikum dan salam sejahtera...lama tak update blog...keje bertimbun dengan wat soalan tuk pelajar tuisyen....depa nak exam minggu depan...so bantu la yang mane patut...hanya kumpulkan soalan form4 sahaja....then wat persediaan untuk temuduga dan ujian insak pada 28 oktober 2009.

So, ari ni 28 oktober 2009, setelah lama menanti, akhirnya nama ku dipanggail untuk ditemuduga bersama teman2 lain pada 28 oktober 2009 bertempat di Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) negeri kelantan d pengkalan chepa...ada jugak teman2 yang kena di kawasan sebelah iaitu sekolah teknik pengkalan chepa....

Hari, sudah lama tidak ketemu rakan2 seperjuangan ukm. dalam pertemuan untuk sesi ujian insak dan temuduga ini, antaranya ialah Nor, Zaid, Tuan, Zam, Shahrul, dan lain2....ada juga teman dari universiti lain.

Ujian insak bermula jam 850 pagi dan berakhir 30 minit kemudian dengan semua calon dikehendaki menjawab 135 soalan...Suatu cabaran untuk kami semua. Aku sendiri pun, masa yang tinggal lagi 2minit, aku masih tidak siap, dalam soalan 130 baru...Punya la berdegup kencang jantung semasa si pengawas buat pengumuman..tertekan rasanya...hahahaha

Usai ujian insak, calon-calon dikehendaki menghadiri sesi temuduga. Nor di panel 3..aku, zam,zaid, shahrul di panel 1...Alhamdulillah panel 1 ni tidak la strict sangat...Terima kasih ye encik...

Nak cerita la jugak sesi temuduga aku, kot2 leh jadi panduan untuk adik2 junior dan rakan2 yag akan interview next week lak....Penemuduga mohin aku ceritakan latar belakang aku masa mereka tengah menulis maklumat diri aku pada borangnya....so, cerita la aku dari A sampai Z...aku tengok kat dia, aih, masih menulis...ape aku nak cakap ag...lepas tuh, dia kater dah abis, ye encik, ok, Saudara Muhamad Shahroom Admiey, apakah maksud bioteknologi?..aku penuh yakin menghuraikan semua kerana biotek ni aku baru jer mengajar pelajar form 4 biologi untuk chapter 6...huhuhu..Alhamdullilah...Soalan kedua, kenapa kerajaan menggalakkan bioteknolgi...ini kerana bla..bla..bla...aku sendiri pun tak ingat apa yang aku jawab..tapi jawapan aku bernas dan tepat kerana aplikasi DNA dan rekombinan plasmid membantu aku....Soalan ketiga, aplikasi bioteknolgi terhadap pokok padi...Alhamdulillah aku lancar menjawabnya..

Soalan keempat, apa itu kekreatifan? dan bagaimana hendak digunakan dalam bilik darjah...Sekali lagi aku dapat menjwab dengan yakinnya...

Alhamdulillah Ya Allah, Kau memudahkan urusan aku...Moga aku berjaya dalam temuduga ini....Teman2, doakan kejayaan aku dalam mengejar cita2 sebagai guru yang cemerlang..Amin...

3 comments:

Cikgu Ije said...

good luck shahroom. =)

Heng said...

Saya baru mohon maktab 2 minggu yg lalu, bln dpn kna interview dah... sangat tkt.... x tau apa yg akan ditanya... blh bagi sikit tips atau clues x?