Pages

Perbezaan MRSM dengan Sekolah Biasa....

Assalamualaikum....jom pakat diskusi di sini...aku ader beberapa persoalan...moga kawan2 dapat membantu menyelesaikan...Ni berkaitan dengan kelebihan dan kelemahan mengajar di MRSM dan Sekolah Harian Biasa (SHB)

Beberapa hari yang lepas, aku dah isi borang jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (guru/pensyarah) biologi tuk Majlis Amanah rakyat..Aku expect la insyaAllah dapat mengajar MRSM lew..huhuhu..tetapi, andaikater awal bulan 1 ni aku di panggil dan ditempatkan di mane2 sekolah harian biasa then kemudian selang dua minggu pas tuh dapat tawaran mengajar di MRSM. so mane aku nak pilih? andai kater aku g dlu SHB then dapat MRSM aku g lak MRSM. Adakah menjejas nama aku nanti..kot2 la jadi ada dua nama di kedua2 agensi kerajaan nih....ada solution tak, aku ni PTPTN, bukan biasiswa KPm, so tak terikat ngan KPM...huhuhu...

kemudian, Andai kater aku pilih SHB, adui dapat lak sekolah yang terjejas disiplinnya, lagi sakit kepala. kalo dapat ajar BIO atau KIMIA kelas pandai takpe la gak, bdk tak der masalah....Kalo sekolah tuh tak nak bagi aku ajar BIO atau KIMIA, haru aku..dah la, subjek laina ku tak reti, dapat kelas corot, lagi jadi gila aku...huhuhuhuhuhu....Kalo bagi sejarah, wohoho...menangis la aku seumur hidup...kalo dapat ajar ADD Math, lagi haru aku...biru pucat sampai mati aku....kalo MRSM, insyaAllah dapat ajar Major atau Minor coz, dia dah set siap jawatan aku phon tuh...huhuhuhu....

Kalo sal gaji, ader orang kater SHB hanya setakat RM2+++ sebulan manakala MRSM mahal sket...yer la, SHB setakat jam 2 dah balik...MRSM smpai petang..tapi yang tuh aku tak kisah, aku kan gila mengajar..huahuahua....asal gaji banyak sudah..cerah masa depan..wahahaha..tamak sungguh aku....cilako den...huhuhuhu....so, aku harap korang dapat bantu aku...adios....

13 comments:

Faten Hanani said...

hmm..
pilih jela cikgu hop mano2..
gnih la..
wak istikharah!!~..
^_^!!

Anonymous said...

Setuju sangat dgn Faten Hanani
lagi2..bulan Ramadhan..
dah masuk 10 malma terakhir..
oh ya, dari pandangan saya..
2-2 ada hikmah.
bagi saya mengajar di mrsm, tak banyak beban [pengalaman sbg ex-student, bukan pengalaman mengajar]
tapi, ada baiknya juga kalau org mcm shah pergi ke SHB, sebab ada semangat 'gila mengjar'..sesuai utk pelajar2 yg 'sgt memerlukan' guru yg bersemangat mcm ni..
itu sahaja..

aDmiEy KaMaRuDiN said...

to faten: tapi cikgu lebih berat ko mrsm..smaye hajat mtok suh leh mrsm. dalam mipi pun tubik jugok 2 3 kali...huhuhuhuhuhu....kuatnyoh nok ngajar mrsm..huhuhuhu

aDmiEy KaMaRuDiN said...

to fazleen...ooo tidak...wlaupun aku ni gila mengajar, tapi aku gila tuk ajar bio n kimia jer..kalo subjek len, i'm sorry....Kalo SHB bagi subjek yang aku tak minat? bukan nye nak naikkan kputsn exam, merundum ader la...nak bio n kimia jer..tak nak subjek lain waima sains sekalipun..sains ada fzk..benci ah...wooooooo

aDmiEy KaMaRuDiN said...

thanx to faten n fazleen bagi komen kat blog nih...

Anonymous said...

ok. baru2 ni pn saya dh g interview, saya rasa. masuk sekolah harian lebih tinggi gajinya berbanding dengan mara. sebab elaun pn tinggi. tambah2 kalau ke luar semnanjung,..susahkan nak wat pilihan.. saya pn tengah pening nieh..huhu

Zul the SenSasi said...

salam

elok mengajar di MRSM berbanding SHB

Bio subjek susah...kalau mengajar di SHB kebanyakan pelajar payah nak faham (maklumla ramai si bijak dah pergi ke SBP & MRSM) takut kepala jadi Biol heh

iranur said...

so, sekarang cikgu kita ni mengajar kat sekolah mn?

H.A said...

maaf ye nak komen jgak...sbb saye pon bakal guru....

sedihnye jika ada guru yg niat taknak ajar budak2 SHB sebb mereka "tak pandai" bio...

kite guru adelah sebagai pengajar,,,janganlah rase terbeban dengan ketidakpandaian bebudak SHB...

dan jangan stereotaipkan semua budak SHB tak pandai belajar subjek sains..bayangkan jika kita ade anak di SHB, dan ade pule guru2 yg bertanggapan camni, kan susah tu..dan kesian dkt bebudak SHB yg kdg2 potensi kebijaksanaan mereka jauh lebih tinggi dr bebudak mrsm dan sbp...

saye ckp camni sbb sy pon ex SBP...

dari aspek gaji pula, SHB lebih tinggi dari MRSM....

saya ade link dgn org atasan MRSM juga..ade juge mintak pendapat beliau..beliau sndri nyatkan bile masuk MRSM, kne pikir banyak bnde (skolah asrama) ...masing2 berebut2 nak jage percentage kcemerlanagn sekolah..bebanan kerja guru di MRSM lebih banyak dri KPM..moreover MRSM agak terkongkong sedikit berbanding KPM...kenaikan pangkat agka susah juga.....

tapi apepun..buatla solat istikhorah dn rajin2 tanye pendapat cikgu2 mrsm...

Unknown said...

Skrang jd cikgu mrsm/shb? insyaAllah I'l attend miccroteaching this yr, hope to get ur help

Unknown said...

Slm.Skrg mengajar kt mana?..

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Sekarang mengajar kt mrsm ke sekolah harian biasa?
Saya posting ke sekolah harian biasa dan baru mengajar selama 9 bulan, 2 hari lepas saya dapat tawaran mengajar kt mrsm..
Dalam dilema sama ada nak terus mengajar di bawah KPM ataupun MARA..

Unknown said...

jadi mcm mana pilihan awak...sy skrng mglami situasi mcm awak...tlng pliz