Pages

Musim Tengkujuh 2009

Sejak 3-4 ari lalu, ujan tak renti...leh dikatakan hampir 24 jam sehari ujan....ujan lebat lak tuh..beserta dengan ribut.....actually, ari tuh dah banjir dah kelantan...pastu dah surut....panas seminggu, ni ujan kali kedua....gelombang kedua banjir kot....sejuk ooooo...duk umah ajer ujan2 gini....kalo keluar pun, keluar g ngajar jer....waktu len duk lepak kat umah....

musim ujan gini, banyak la makanan yang ada....ubi kayu rebus...pulut ikan kering....kopok lekor..biskut...dan lain-lain...aku makan apa ya g ada ajer...bukan hentam semua...body harus dijaga...hehehehe....

baju pulak, mak aku basuh hari-hari.... sidai dalam ampaian dalam bilik...dalam bilik aku dan bilik adik aku....dia jemur dlam bilik, tapi tetap kering...coz pasang kipas time waktu tido..lagipun mak aku basuh kain waktu malam..so waktu kami tido, kami pasang la kipas...bukan laju pun kipas...volume 1 jer...takkan nak laju2 kot...sejuk keras la aku nanti....pasang kipas bukannya aper, panas ngan wap sabun dari baju tuh la..kan sabun basuh ni panas...tapi ada gak kebaikannya... tido kami nyenyak kerana ada udara panas dan sejuk timbal balik...hehehehe....

sekarang ni air leh jimat..mandi dua kali sari...tak mao ah mandi 3 kali sehari...sejuk wooo...mandi 2 kali sehari tu pun kira mujur dah....coz, kalo kami tak kuar, duk terperap dalam umah, bukan kotor pun..bukan berpeluh pun...kadang2 mandi pagi tuh ajer...malam tak mandi coz duk kat umah ajer,....hari yang aku keluar jer la aku mandi 2 kali sehari...contohnya g ngajar...balik malam tuh kena mandi la..dah berpeluh kat luar masa mengajar... baju pun kalo ari tak keluar, pakai baju sama...jimat tenaga mak aku membasuh..kurang pakaian yang perlu di basuh...hehehe...

Ok bye...

0 comments: