Pages

Setulus cinta muaddib - istimewa sempena hari guru

Saat pertama kali kaki lelaki itu menginjak tanah desa halaman ini, kami anak-anak kariah mukim pedalaman hijau yang kekal anggun ini menerima kehadirannya dengan telapak tangan terbuka. Kami bentangkan tikar keramahan dan salam kemesraan kepadanya yang singgah bermastautin di bumi hijau redup tanah tumpah darah ini.

Kampung tercinta yang selamanya mekar sejahtera di daerah yang masih jauh dari arus kemodenan dan derap pembangunan. Tanah mekar yang dipayungi harmoni melatari wajah anak-anak penghuni yang masih dibaluti budaya tradisi dan resam moyang semalam.

Kami tidak ragu-ragu lagi menyambut perkenalan lelaki separuh usia dengan redup mata berkaca di awal kehadirannya di desa ini. Tiada secubit sangsi meladangi hati-hati kami menyambut ramah kata berbicara di pangkal lidah muhasabah yang diselangselikan dengan madah dan falsafah.

Dia lelaki ilmuwan yang amat kami sanjungi. Lunak lidahnya menutur sopan dalam pesan dan ingatan buat anak-anak muda seperti kami.

“Jauhilah leka dan lagha. Itu sifat yang dibenci Allah. Kamu anak-anak muda yang bakal mengisi masa depan bangsa”, dia khutbahkan kami syair dan madah dalam senyum berhemah. Tiada silau amarah yang menyinga kala melihat kami habisi senggang masa dengan gelak seloka di pinggir-pinggir jalan raya. Dia tahu, jiwa kami bukan boleh dipujuki dengan herdik dan hamun kata bercerca. Kami anak-anak muda yang mudah tercabar. Darah kami cepat membuak naik disergah dengan lontaran kasar dan keras nesta. Kami miliki ego tersendiri. Justeru, dia tahu bagaimana mendekati kami dengan akrab dan silaturrahim. Dia tahu bagaimana menyusun wadah kata berbunga mesra menitipi hati-hati kami yang masih kerdil dan mentah usia.

Katanya, kami anak muda yang bakal mencorakkan masa depan negara. Di tangan kami, cita-cita dan harapan watan tergenggam atau tumbang. Dia mahu kami isikan dada gersang kami dengan ilmu dan iman. Bukan membiarkan racun kefasikan dan kemungkaran bermaharajalela. Natijahnya, bangsa dan agama tergadai dihurung segala budaya dan gejala sosial.

“Rasulullah hidupkan anak-anak muda dengan semangat dan iltizam menegakkan ummah. Minda perlu diisi dengan kebenaran dan akal perlu dicambahi pengetahuan. Generasi berilmu akan membina sebuah negara bangsa yang bebas dan berdaulat”.

Kami menelingakan diri mendengar setiap patah dan kalimah dengan khusyuk jiwa. Keinsafan mudah mengalir di pangkal kalbu. Dialah guru yang amat kami sanjungi di tanah desa pedalaman ini. Lantas , kalangan kami mula memanggilnya ‘muaddib ' kerana itulah gelaran terbaik untuk seorang mualim yang menganugerahkan kami amal dan takwa. Kami dekati ajaran agama melalui kuliah dan syarah di madrasah dan masjid tua di kampung kami yang terletak di simpang jalan besar.

Guru berjanggut sejemput itu berkali-kali memesani kami supaya jangan sekali-kali menghampiri budaya songsang dan hedonisme yang mudah menakluk jiwa anak-anak muda seperti kami. Bisiknya, budaya hedonisme atau memuja hiburan duniawi yang melampau akan mereputkan akal budi dan jati diri bangsa. Kekuatan iman akan mudah lentur oleh cinta material bukan spiritual.

Tarbiah

Lalu dititipkan kepada kami selingkar kisah di zaman sirah. Nabi menghidupkan masjid dengan ukhuwah dan tarbiah. Islam menjadi mercu menyatukan dua puak berbeza resam budaya, latar geografi dan fahaman politik hingga berpadu kukuh di atas satu tunjang akidah. Ansar dan Muhajirin kekal bawah satu payung kiblat kebenaran meruntuhkan agenda palsu. Masjidlah syiarnya yang menunjangi kekuatan dan keutuhan ummah di tanah Madinah al-Munawwarah hingga lslam tersebar gagah menakluk peta dunia. Berulang-ulangkali dia pesani kami supaya menghidupkan masjid yang bertahun-tahun hambar dan tawar. Masjid hanya sekadar disemaraki wajah-wajah berusia tua yang hanya menunggu masa dijemput Tuhan ke alam lain. Masjid sekadar tugu kosong yang tersergam indah fizikal semata tetapi hilang roh kekuatan dan perpaduan.

“Anak muda yang hebat tidak akan meninggalkan masjid. Masjid perlu sentiasa makmur dengan imarah jemaah. Kekuatan agama terletak pada penyatuan saf dan barisan saat rukuk dan sujud di hadapan Tuhan. Andai masjid diabaikan, lihatlah umat hari ini. Mudah disihir anasir sumbang dan songsang yang datang dari segenap arah.”

Dia bergurindam kata melabuhkan keluh dan resah tentang institusi yang dahulunya megah dihormati kini bertukar lengang dan kesunyian. Malah, ungkapnya lagi rumah Tuhan dijadikan medan pergolakan merebut kuasa mencapai agenda peribadi.

Lalu, dengan mulus hati dia menghidang hikayat sebuah kota kelahirannya nun jauh. Masjid-masjidnya yang hebat dan disergami dengan senibina anggun kehilangan jemaah. Tarbiahnya tidak diisi dengan motivasi dan moraliti kerana masyarakatnya dibuai hiburan songsang. Maka kian melebatlah syirik dan fasik menjajahi nurani. Keruntuhan akhlak berleluasa. Pergaulan bebas dan perzinaan lumrah di mana-mana. Sumbang mahram tidak terbendungkan lagi. Akhirnya pembuangan bayi di tepi-tepi jalan dan tong-tong sampah sudah menjadi isu basi yang dibualkan di mana-mana sahaja.

Sistem kehidupan menjadi cacar marba dek kebobrokan sosial yang melanda. “Jangan sampai tanah halaman kita ini juga dibiaki wabak dosa itu. Kelak Tuhan akan turunkan bala sebagaimana di zaman Nabi Lut dan Nabi Nuh. Selagi tangan masih menadah ampun dan lidah masih mengungkap zikrullah, insya-Allah kita masih selamat dari segala azab”.

Kami akur dengan kebenaran kata-kata dari lidah muaddib yang sangat kami sanjungi. Redup matanya serta tenang jiwanya menambahkan rasa cinta dan kasih buat guru tercinta itu.

“Bagaimana kami dapat menjinakkan hati-hati kami untuk mengakrabi rumah Allah?" di kalangan kami, anak-anak muda di desa tercinta ini ada yang bangun menukil pertanyaan yang masih dibelit kemusykilan. Kami ingin robohkan kejahilan yang sekian lama meladangi minda sesudah sekian lama kontang tanpa ajaran kebenaran.

“Hidupkan rasa cinta di hati kamu terlebih dahulu. Runtuhkan godaan luar yang melalaikan. Jangan sampai arah kiblat tersasar. Hati mesti ditundukkan dengan keagungan dan kebesaran Maha Esa ".

Dia lebatkan kami petua bagaimana menjadi generasi berkualiti di tengah kekalutan sistem nilai yang makin sesat terpesong jauh. Dunia menuju ke era kemajuan dan kemodenan yang tiada batasan lagi. Anak-anak muda yang kuat jati diri tidak akan melupakan warisan tradisi dan akal budi bangsanya sendiri. Ikan yang bertahun-tahun berenang di lautan garam tidak memindahkan masin ke dalam daging dan tulang temulang. Itulah tamsil yang kerap didendangkan tatkala usrah menyusupi halwa pendengaran kami. Kami dengar dengan tulus hati. Setiap patah bicara dihiasi dengan kalimah thoyibbah dan ungkap mahmudah.

Bulan demi bulan silih berganti, berkat asuhan guru tercinta itu, kami sudah mampu membina jemaah yang terdiri daripada warga remaja dan anak-anak muda di desa kariah ini. Kami isikan senggang waktu dengan program kerohanian dan peradaban insani. Faedah dan inayahnya kami sendiri rasai. Rasa tenang dan harmoni menyusupi jiwa. Sesekali berseronok dengan hiburan bermanfaat tidak ada salahnya. Riadah, bersukan dan melayari Internet membentuk akal kematangan mengharungi seribu ujian dan cabaran semasa. Dunia hidup kami masih luas dan jauh. Masih beronak liku rintangan menanti.

Globalisasi

Bisiknya lagi, globalisasi dan dunia tanpa sempadan bukan alasan terjajah akidah dan nilai manusiawi. Menakluk ilmu kifayah dalam bidang kritikal duniawi menjadi kewajipan bangsa yang ingin berjaya di dunia dan akhirat. Balai raya separuh uzur yang lama terbiar di hujung desa, kami sama-sama baiki untuk dijadikan pusat siber. Sepuluh buah komputer dengan mesin server ditajanya sendiri dengan kos ribuan ringgit.

Di situlah pada setiap hujung minggu sesudah Asar berjemaah, kami habisi waktu melayari Internet mengutip maklumat. Peluang yang diberi membuka ruang untuk kami mengikat ukhuwah dan silaturrahim dalam sembang di laman sosial menjaja kebenaran lslam. Guru tercinta kami itulah yang memahirkan kami menekuni blog dan Facebook. Kata muaddib yang kami kasihi, “Islam tidak menghalang kemajuan. Syaidina Umar pernah berpesan supaya mendidik generasi mengikut acuan zaman. Usah kita bantutkan ajaran dengan sekatan-sekatan yang tidak berhujahkan nas-nas sebenar. Kelak kita akan terkepung oleh taklid yang jahil dan ketinggalan zaman”. Ketika ada kariah yang kurang senang dengan pendekatan yang dibawa untuk menyemai generasi, guru kami menghimbau sirah di zaman ketamadunan Nabi Sulaiman yang miliki ketamadunan luar biasa.

“Allah mengurniakan kerajaan dan peradaban teragung di bumi Palestin. Rasul berstatus maharaja ini tidak meninggalkan syariat, walau kemajuan yang dimiliki tidak terbandingkan dengan kerajaan-kerajaan lain. Bacalah intisari pengajaran dalam kalamullah surah Namlu ayat 18 hingga 26. Yakinilah kamu tamadun itu anugerah Tuhan yang perlu dimanfaatkan sepenuhnya.”

Lalu, kami akrabkan lidah membelek helaian tafsir sirah, menukangi selingkar kisah kehebatan insan bernama Sulaiman. Kami baca dan menelaah dalam kerdil minda mengagumi ketinggian tamadun zaman silam. Tidak terucap kalbu, saat menghayati betapa tersergam istana yang berukir batu pualam di dinding dan tiang. Pintu dan kubah bersadur emas dan intan. Di laman taman bertaburan mutiara indah berkilauan menundukkan keegoan Puteri Balqis dari kerajaan Saba. Nabi pilihan yang mampu menundukkan sekalian makhluk alam.

Subhanallah! Hati-hati kami mudah tersentuh dalam kerdil jiwa dilunaki kebesaran dan kemuliaan Maha Perkasa. Detik demi detik berlalu, makin berkacalah iltizam kami untuk menggapai ilmu duniawi hingga ke peringkat tertinggi. Sesetengah daripada sahabat kami, sudah ada yang berjaya memanjat tangga menara gading di ibu kota. Kami, anak-anak muda tanah desa ini menghulurkan salam perpisahan mendoakan kesejahteraan mereka berjihad menggapai ilmu dan kemahiran. Moga-moga ada yang akan pulang untuk berbakti pada tanah desa yang masih tertinggal dari arus pembangunan dan ledakan kemajuan. Semuanya itu, berkat doa dan munajat mualim yang cukup kami segani itu.

Kepada sahabat-sahabat yang terpilih melanjutkan pengajian, guru tercinta kami memberi restu dalam tautan jari jemari mendoakan agar mereka dilimpahi kekuatan menghadapi seribu dugaan dengan kekuatan iman dan sahsiah diri.

“Jangan sesekali ada yang tewas pada permainan duniawi. Sahsiah dan akhlak perlu dijaga agar terpelihara maruah agama . Istiqamahlah hati kamu membalut diri dengan peradaban sopandan kemuliaan”.

Kami pahatkan kalbu dalam kepatuhan dengan lafaz pesan dan nasihat. Berangkatlah segelintir anak-anak muda di desa ini menuju fakulti ilmu di kota raya jauh membawa harapan melangit ayah dan bonda. Kami yang masih tinggal di desa halaman ini, terus menadah ilmu di bawah asuhan dan didikan muaddib yang tercinta. Disemainya hati kami agar tidak lupa kepada khazanah dan warisan bangsa yang berharga. Warisan yang dipusakai zaman berzaman sejak dekad silam.

“Berbanggalah kamu menuturi bahasa ibunda kita dan janganlah melupakan tulisan jawi yang menjadi akar tradisi kita. Akar yang kuat menunjang pohon bangsa yang merdeka dan berdaulat.”

Demi merealisasikan hasrat murni guru tercinta itu, kami semarakkan bahasa ibunda dengan menghidupkan amalan membaca di pustaka desa yang diubah suai menjadi gedung ilmu yang menempatkan ratusan buku-buku ilmiah serta karya-karya besar sebagai santapan minda kami. Buku-buku bertulisan rumi dan jawi dihimpunkan kepada kami sebagai makanan harian. Berkunjunglah anak-anak desa tanpa mengira usia menyemarak khutub khanah dari pagi hinggalah ke petang. Sesetengahnya pula mengakrabi pusat siber menjejak maklumat dunia di hujung jari yang terletak bersebelahan.

“Ingat firman Tuhan yang pertama di Gua Hirak dalam Surah Al-Alaq. Agama menuntut amalan membaca sebagai perisai kekuatan meroboh kejahilan”.

Kami dengar dan kami hayati sepenuh hati. Tiada secubit rasa sangsi meladangi tatkala sesi usrah di kamar madrasah menghidupkan roh keilmuan fardu ain dan kifayah. Matematik, sains, sejarah dan ilmu kemanusiaan tidak pernah sesekali diabaikan. Mursyid agung itu mahu generasi seperti kami terus-terusan mengasihi dunia keilmuan yang tiada titik hujungnya. Ulasnya, bangsa yang perkasa terletak pada nilai intelektualnya yang tinggi. Tanpa wadah ilmu, negara dan watan akan mudah terjajah oleh pengaruh-pengaruh luar yang menyesatkan.

Bertahun-tahun ikrar tulus itu melebat di pangkal atma. Anak-anak kariah yang terdidik dengan ilmu tidak mudah tergoda oleh segala anasir hitam. Kampung tercinta kami tetap sejahtera dan bahagia tanpa riak gejala sumbang dan liar yang meruntuhkan peradaban.

Salam perpisahan pun bersambut tatkala muaddib itu bakal meninggalkan daerah kecil ini setelah sekian lama menabur budi dan setanggi. Kami tumpahkan air mata menangisi pemergian seorang mualim berhati mulus. Dialah pemimpin kecil yang tetap membesar di jiwa kami. Guru yang menganugerahkan tajam akal berkarisma. Kami akur kehendak guru untuk berhijrah ke ibu kota meneruskan legasi perjuangan meruntuhkan kejahilan dan kecelaruan jiwa anak-anak muda di sana. Kota yang kian bercandu oleh ketololan manusia di dalamnya. Kota yang tidak lagi mengimbangi antara nafsu serakah dengan akhlak bersahsiah.

Setiap kali tiba purnama Mei yang berpalu gendang penghargaan dan lunak puji untuk guru bestari, setiap kali itulah kami terkenangkan muaddib yang kami sanjungi. Guru yang kerdil dan terpinggir di mata insan lain tetapi tetap agung di hati kami.

0 comments: