Pages

HoBi BaRu Ku... KisaH MoNyEt...

Minggu ulangkaji peperiksaan akhir semester 2 sesi 20082009 kali ini, aku rasa tidak membosankan. Oleh kerana peperiksaan aku hanya 2kertas sahaja iaitu 26April dan 5Mei, maka sesi ulangkaji ku ini tidak rasa membebankan. Banyak masa terluang. Sepanjang hari, bangun dari tido, aku terus study, kemudian makan tengah hari, solat zohor, pastu study smula. Kalo bosan, aku layari internet sahaja. Frenstar, blog ini dan juga baca paper onlin especially Berita Harian la. Seusai tu, kalau asar, maka hendaklah kita bersolat. Usai solat, hari pun dalam area jam 5petang, aku ni bukannya kaki keluar bilik, so, terperap ajer dalam bilik, layan permandangan belakang bilik aku. Bilik aku ni, sebelah belakang nya hutan. Bilik single di Kolej Ibu Zain ni terletaknya di sebelah hutan aka belakang blok. Yang junior tepi jalan atau depan. So, petang-petang biasanya ada la sekumpulan monyet. Monyet kat kolej aku nih, ada dua spesies iaitu spesies kera ekor panjang dan luntong mata celak. Spesies luntong ni tak ganggu orang. Dia duk atas pokok jer. Tak pernah aku tengok dia turun ke bawah. Pemalu sifatnya kata Dr Badrul pensyarah FST yang pakar dalam monyet masa aku belajar kursus Vertebrata. Tapi aku tak nak la cerita sal luntong nih, aku nak cerita si pengacau kera ekor panjang. Semalam, sedang aku menikmati petang yang mendamaikan kat tepi tingkap bilik aku, aku duk perati la gelagat kumpulan kera ni. Duk men kejar-kejar, berebut makanan, menyusu anak, comel anaknya yang baru lahir, dan sebagainya. Ada la sekor kera tuh, dia bawak bungkusan air entah dari mana ntah dia selongkar, so berebut la dia ngan kawan-kawan dia termasuklah mak bapak dia sekali. Sedang dia berkejaran, melompat naik atas pokok, oh ya lupa nak bagitau, pkok-pokok belakang blok aku ni tumbuh atas tanah yang berbukit. jenis bertingkat-tingkat. Cam nampak ada gaung la. Tp bukannya nye tinggi pun. So berbalik la pada kisah tadi, sedang depa duk kejar-kejar tas pokok, entah macam mana la ada sekor kera tuh terlepas tangan kot masa nak bergayut dari dahan ke dahan, lepas tuh jatuh. Jatuh kebawah gaung tu la. Apalagi, semua kera-kera yang lain pakat2 berkejaran ke tebing tengok benda apa yang jatuh, rupanya ada sekor jatuh..Aku tengok mula2 tuh tergelak seorang. Tapi lepas fikir2 mesti sakit kan. Siannya dia. Huhuhuhu. dari sini aku perati la tabiat mereka nih, rupanya mereka pun ada gak sifat cam manusia. Apa dia ek? yang pertama, mereka ni cam kita bila ingin tahu pasal sesuatu, mesti pakat2 sama kejar ke tempat kejadian kan. Yang kedua, mereka hidup bermasyarakat cam kita, pakat saling tolong menolong antara satu sama lain. So itu sahaja aku nak cerita kat sini. Dah banyak dah aku tulis kat sini.. HuHuhuhUh....



Ni Rupa Kera Belakang Bilik Lan. Dapat kat mana la megi tuh..

4 comments:

Scott McLean said...

oh is that a little monkey? it's very cute and glad i see your blog. take care.

aDmiEy KaMaRuDiN said...

nope. another monkey..hahahaha..but from the same group. anyway, tahk you very much sir.

Team Joran UKM said...

why don't u put a picture monkey carrying a baby or monkey drop from tree..hahahha

aDmiEy KaMaRuDiN said...

tak sempat nak snap gambar dio la zaid...