Pages

JaNgaN PaNdaNg Ku SeBeLaH MaTa...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Alhamdulillah, akhirnya lega jugak aku kerana rahsia itu dapat dikeluarkan. Rahsia tentang aku ini belum pernah mengajar di mana2 sekolah. Rahsia yang perlu disimpan olehku atas arahan beberapa Pengetua atau pengurus pusat tuisyen di mana aku berkhidmat.

Walaupun aku belum pernah berkhidmat sebagai guru tetap di sekolah, jangan sesekali memperlekehkan atau memandang hanya sebelah mata tentang segala pengalaman mengajar aku. Walaupun aku belum pernah mengajar sepenuh masa sebagai guru, ambil kira juga la pengalaman aku sebagai guru praktikal di SMK Kubang Kerian 1 dan di SMK Panji Kota Bharu Kelantan.

Selain itu, pengalaman mengajar tuisyen. Selama aku berada di UKM untuk Ijazah SarjanaMuda Pendidikan dgn Kepujian (Biologi / Kimia), aku pernah berkhidmat sebagai Home Tutor selama setahun semasa aku di tahun 2 pengajian. Selain itu, masa ku di tahun 3 pengajian, aku pernah berkhidmat mengajar matapeljaran Kimia Tingkatan 4 dan 5 di Pusat Tuisyen Mawar cawangan Bangi Seksyen 15 dan seksyen 7 selama dua tahun iaitu tahun pengajian ketiga dan keempat. Selain itu, pengalaman mengajar matapelajaran Biologi tingkatan 4 dan 5 selama 2 tahun juga dapat mematangkan segala ilmu yang selama ini aku pelajari dan ajari.

So, jangan sesekali mengatakan bahawa aku ini tidak pandai mengajar dan kurang ilmu untuk diajarkan. Selama aku mengajar Pusat Tuisyen di Bangi Selangor, tidak pernah seorang pun pelajar ku mengatakan bahawa aku ini tidak pandai mengajar. Bukan hendak mengatakan aku ni bangga diri dan hebat. Saje untuk dikongsi bersama di laman blog ini. Malah, pelajar2 ku di Bangi ini lebih menghargai lagi ilmu ajaran ku. Siap boleh g rumah pelajar lagi untuk di ajar sebagai tuisyen individu.

Di SMK Panji, tempat ku praktikal setahun lepas, siap telepon tanya bilakah cikgu tamat pengajian, mohon untuk mengajar mereka sebgai pelajar tuisyen di luar waktu sekolah atau di rumah mereka. Satu bukti dimana mereka menghormati aku dan menerima ajaran ku dengan baik. Mereka juga selalu bertanyakan kabar berita tentang guru dia ini. Thanx ratih, Amir, Haikal dan lain2. Kelas2 yang aku tidak pernah mengajar pun semasa di SMK Panji pun pernah main mesej dengan ku bertanyakan berita. Thanx Jannah kerana masih mengingati cikgu wlaupun cikgu tidak pernah mengajar awak dahulu.

Tetapi, apa la malang sangat nasibku, bila aku mengajar di negeri kelahiran ku, negeri tempat tumpah darah ku, lain sungguh dengan pelajar di selangor. aku ingin berbakti kepada negeri ku, nak lihat para pelajar di negeri ini lebih berjaya daripada negeri2 lain. Tapi ini pulak balasan yang ku terima. Tapi tak per la, aku hanya akan mengajar kepada sesiapa sahaja yang sudi menerima ilmu dari ku. Yang lain ikut la, nilai sdri. Anda nilai sendiri diri anda. Sama ada saya tidak pandai mengajar atau anda tidak memberi perhatian yang penuh semasa saya mengajar. Terima kasih kerana sudi membaca nukilan aku pada hari ini.

1 comments:

atikNAOshi said...

Alahai sedihnya... jangan patah semangat ya.. sy pun baru nak mulakan tusyen. Kita ikhlas nak memberi ilmu InsyaAllah besar ganjarannya.. :)