Pages

Seminggu Berlalu

Alhamdulillah, sudah seminggu berlalu untuk satu lagi minggu yang penuh dugaan dan cabaran. Esok, start minggu baru.

Kita mulakan dengan Ahad yang lepas, tiada aper yang menarik untuk dikongsi bersama. Hanya di rumah kerana hujan sangat2 lebat satu hari tuh. Kotor motor ku akibat percikan air hujan dan pasir2 tepi rumah aku. Kena basuh la tuh...hi...hi...hi...

Isnin, hari yang cerah. Hari ni, my mom ntah kemana. aku bangun dari tido jam 9pagi tengok dia tiada. Kemana agaknya. Pastu adik anis datang. Mak aku ni pengasuh. So, anis ni anak asuhan dia la...Huhuhuhu. Ambik je dia wat naik tas rumah, selang 15 minit, mak aku pulang. Rupanya g hantar cik yah klinik kesihatan. cek baby dia dalam perut. Beberapa bulan ag, insyaAllah dapat sepupu baru.

Selasa yang mengecewakan. G ngajar tuisyen kat Pusat Tuisyen Al-Amin jam 830-930 malam. Alhamdulillah kelas ni berjalan dengan lancar. Semua pelajar perempuan biologi form 4. Mane tak faham, terus depa angkat tangan tanya. So, kire ada respon. Tapi yang paling sebal dalam hati nak sumpah2 jer budak2 laki tuk kelas kedua jam 930 mlam-1030 malam. dah la duk belakang, kalo tak faham tanya, Ni tidak, buat bising jer tahu. Saya menghormati kalian sperti mane kalian sepatutnya hormati saya sebagai guru. Setakat ni aku leh sbar agi. Kalo dah tahap melampau agi next week, memang pelbagai sumpah seranah yang akan dikeluarkan. Tiada lagi segala hormat untuk anda. Tidak respek langsung guru mngajar dan tidak respek kepada pelajar2 lain yang tengah belajar. Pepun, pelajar2 yang baik itu, cikgu doakan kalian pandai la tajuk yang cikgu ajar. Hanya hormati saya sahaja. yang dah tak der hormat tuh, silakan keluar dari kelas saya, memang pelajaran saya tidak halal buat anda.

Rabu, dapat panggilan dari kerani Pusat Tuisyen Pakar, mintak tolong ganti cikgu Biologi Form 4 yang mana ayahnya meninggal dunia. Ganti kat pasir hor dan telipot. Kat pasir hor ari khamis dan kat telipot malam rabu. So, malam rabu nih, jam 8 aku turun g ngajar Bio form 4. Buat revision chapter 4. Rupa2nya ada pelajar2 yang tdk faham agi tajuk ni waima dah masuk bab 6. So, kira rezeki depa la dapat wat revision. Ala, depa ni pelajar2 kimia aku gak. So, kita orang wat perbincangan, pengajaran dan wat contoh2 sklan.

Khamis, Malam ini juga ganti kat pusat tuisyen Pakar, tapi cawangan pasir hor lak, Pelajar2 ni pun pelajar kimia aku kat sni. Huhuhuhu, So depa tak der masalah. Juga wat revision chapter 4 gak. Alhamdulillah, depa faham dengan jayanya.

Jumaat malam, ajar kimia form4 di PT pakar pasir hor. Ajar chapter 7. Aku habiskan sambungan last week. tapi kat skolah, depa baru nak masuk. So kire, depa tu tak mahir la lagi...ada kepincangan semasa menjawab walaupun memberi perhatian yang penuh semasa pengajaran. Tapi takper, saya tidak gelojoh untuk mengajar bab 8 agi. So next week, cikgu akan ajar semula bab 1 dan 2. Semoga kalian dapat fahami dengan jayanya next week.

Pagi sabtu, jam 1030 pagi aku g mngajar d PT Pakar Telipot. tapi aku tak abiskan chapter 7 yang aku ajar last week. Aku mulakan dengan bab 1 dan 2 selama 1jam dan baki 1/2 jam agi perbincangan soalan. Ini kerana, aku kesian kat depa semua. Bab 7 baru jer belajar. Tapi sesetengah sekolah, ader ag yang tak belajar. Huhuhuhu...lagipun, kat cawangan ni, tak der tuisyen kimia lagi sblom ni.Baru start last week dengan aku sebagai pengajar nya. lain la di cawangan pasir hor, depa ni sebelum ni dah ada guru. huhuhu. Alhamdulillah, paling rendah yang salah adalah 9 sahaja daripada 30 soalan. So, hari ini, alhamdulilah semua faham ape yang telah dipelajari. Petang sabtu lak, g umah ainie, ajar biologi form4. Chapter3. Tapi start semula ngan chapter2 coz, last week ader yang tak datang, dan ainie mintak ajar sekali lagi. Ada beberapa perkara yang tdk difahami. Tapi, overall, pelajar2 paham dengan jayanya.

So, aku berharap, minggu yang baru ni, tiada lagi kebisingan dan sebagainya. Ya Allah, permudahkan segala cara pengajaran ku, dan semoga pelajar2 ku dapat fahami dengan sebaiknya.

"Guru yang jujur adalah guru yang mana mengakui kepintaran pelajarnya, Peljar yang jujr, adalah pelajar yang mane mengakui kepintaran gurunya lebih daripada mereka."

Wassalam

2 comments:

Cikgu Ije said...

budok2 nok main la tu.. =D

aDmiEy KaMaRuDiN said...

maen2 pun biar berpada...buke bdk skoloh rendoh ni ije wes...huhuhuhuhu